Sider

onsdag 17. november 2010

Strikkeprosjekt med en vri: Möbius!

Kan du grunnleggende strikking og trenger en ny utfording? Prøv deg på möbius-strikking!

Jeg kom over et möbius-mønster på Ravelry tidligere i år og ble umiddelbart fascinert, - dette måtte prøves! En möbius er et loop-skjerf/hals med en halv vridning, som er veldig artig å lage. Selvsagt kunne man i teorien strikket rett fram som et vanlig skjerf, vridd det en halv gang og sydd/festet ende-sidene sammen, men det ville jo vært juks! Hele poenget er at man rundstrikker den på en spesiell måte, og til dèt trenger man ekstra lange rundpinner (så lange at det var vanskelig å få tak i faktisk, jeg endte opp med et rådyrt rålekkert skru-pinne sett som forøvrig var genialt - man skrur bare sammen de ulike pinnestørrelsene til ulike rund-lengder, sparer en hel del rundpinner!), de må være 120cm eller mer, fordi du skal kveile de dobbelt og legge opp masker på begge rundene. Ganske uforståelig uten en illustrasjon, så her er en veldig fin og forklarende instruksjonsvideo:



Du strikker altså fra midten av skjerfet, kontinuerlig oppover og nedover samtidig - ganske stilig, eller hva? Jeg har allerede laget en, etter denne oppskriften, og det er slett ikke vanskelig når man først har skjønnt teknikken.


Dette ble en bursdagspresang til moren min. Garnet jeg brukte var nydelig mohair, men det gjorde dessverre at hullmønsteret og detaljene ikke kom helt til sin rett, de "druknet" litt i garnet. Skal prøve å strikke en av melkegarn til meg selv, og se om det kan fungere bedre. Mulig det blir en julegave eller to også, disse er jo kjempefine å gi bort! :)


1 kommentar:

  1. .... og moren bekrefter at denne möbiusen er både vakker og varm :) Anbefales !

    SvarSlett