Sider

torsdag 18. november 2010

Splatt! Pennesplitt og blekk

Som så mange andre kreative sjeler der ute er jeg også glad i å tegne, kanskje den av hobbyene mine som har holdt seg lengst og som jeg stadig faller tilbake på.

Men bare gråblyanten blir jo litt kjedelig i lengden, så da tyr man til andre teknikker - i mitt tilfelle; blekk-tegning. Med gammeldags pennesplitt dyppet i China Ink jobbes fine små streker og krysskraveringer møysommelig fram.

Jeg er veldig glad i tegneserier og tar mye av min tegneinspirasjon derfra (tenk mer type Sandman enn Pondus). De bittesmå strøkene med splitten tar en evighet - når jeg blekktegner kan jeg sitte i timesvis og kose meg, glemmer helt tid og sted. Samme tegningen med en tusjpenn ville gått relativt raskt, til sammenligning, men det er noe ved nøyaktighetsarbeidet og omstendeligheten ved teknikken som passer meg veldig godt. Ingen viskelær her så det gjelder å holde hånden stødig og tungen rett i munnen - bommer du og drypper en stygg flekk midt motivet er det ingenting annet å gjøre enn å krølle arket, trekke pusten dypt og begynne helt på nytt...




En fin tutorial om teknikken finner du her.

2 kommentarer:

  1. Sko ønska eg hadde tålmodighet te krysskravering, blir så tøft ^_^ får se om tutorialen hjelpe :P takk for linken.

    SvarSlett
  2. Utrulig bra tegna... du har talent :) Spennende teknikk også.

    SvarSlett